dijous, 6 de gener del 2011

MOUSSAKA

La primavera passada vaig visitar Grècia gràcies a un programa  anomenat "Comenius"  amb el que participava el centre on jo estava treballant en aquell moment. La finalitat d'aquest viatge, que vaig realitzar amb quatre alumnes, era la realització d'un blog amb altres escoles europees per l'aprenentatge de l'anglés. 

Un dels equips que van participar en el projecte eren grecs i en abril els vam visitar per continuar amb el blog. Jo vaig tenir la sort de viure aquesta experiència i conéixer molta gent de diferents països, com Bulgària, Itàlia o Polònia. 
Estiguérem una setmana a Chalkidona, al nord de Grècia, també visitàrem Thessaloniki i vaig poder gaudir de la gastronomia grega que és meravellosa. 

Sempre que viatge a un país nou m'agrada conéixer la cuina del lloc i per aixó sempre faig una parada a alguna llibreria per comprar un llibre de receptes tradicionals. A Thessaloniki em vaig comprar "The illustrated food and cooking of Greece" amb 160 receptes delicioses. 


Encara que la gastronomia grega és molt rica i variada hi ha un plat que és el més conegut internacionalment i és, la Moussaka. Abans de visitar Grècia jo ja l'havia feta alguna vegada però ara que tinc la recepta original, amb algun toc de la casa, la meua Mousaka actual està molt millor. 

Ingredients: (4-6 persones)
- 2 albergines grans
- 2 creïlles grans (o 4 menudes)
- 700 gr de carn picada de vedella
- 1 ceba picada
- 1 dent d'all picada
- 1 llanda de tomaques senceres, picades
- 120ml de vi blanc
- 40 gr de mantega
- 40 gr de farina
- 400ml de llet
- anou moscada
- 100 gr de formatge ratllat (Kefalotiri o qualsevol altre com l'Emmental)
- sal, pebre i oli d'oliva


Preparació:

Es pelen le albergines i es tallen a rodanxes d'un centímetre. Es tira sal damunt de les rodanxes i es posen dins d'un colador per a que solten l'aigua de la albergina. Quan ja hajen soltat prou l'aigua, es sequen i es lleva l'excés de sal amb paper de cuina. Es posen en una safata per al forn, s'unten amb un poc d'oli amb un pinzell i es posen al forn, ja calent, durant 10 minuts. 


Mentres es pelen les creïlles i es tallen a rodanxes també. Es calfa abundant oli en una paella, es frigen les creïlles i quan estiguen un poc daurades es deixen en un plat amb paper de cuina per a que es xuple l'excés d'oli.

Quan ja estiga la albergina i la creïlla feta es deixa reposar i es fa el farcit de carn. 
Es cuina la ceba picada i l'all picat amb un poc d'oli i quan estiga fet s'afig la carn de vedella. Quan la carn estiga cuita es posa la tomaca a trossets, el vi blanc, sal i pebre. 


Es deixa cuinar durant 15 minuts i quan ja no quede líquid en la paella s'apaga el foc. 

L´últim pas abans de montar la Moussaka és fer la beixamel. Es posa la mantega en un cassola menuda i es fon a foc lent (Si no teniu mantega també es pot fer amb oli d'oliva) Quan ja estiga fosa s'afig la farina, es barretja bé i es cuina un poc. Després s'afig poc a poc la llet, sense deixar de remoure, per a que no es facen grums i quan ja estiga espessa s'afig l'anou moscada, sal i pebre i es reserva.

Una vegada ja estan tots els ingedients cuinats passem a montar la Mousaka. Primer, en una font per al forn es posa una capa de albargina barrejada amb alguns trossos de creïlla. Després es posa tota la carn picada, damunt de la albergina i la creïlla i es posa un poc de formatge ratllat. A continuació es cobreix la carn amb la resta de la albergina i la creïlla, es posa la beixamel per damunt i la resta del formatge ratllat.
S'introduix al forn durant 25 minuts i després 5 minuts al grill. 


Abans de servir deixem que es refrede un poc, durant 10 minuts.




BON APPÉTIT

3 comentaris:

  1. estava exquisita!! quina gran idea allò de "los miércoles al sol".

    ResponElimina
  2. M'alegre que t'agradara, el dimecres que ve més. Toca algo de peix o pasta...

    ResponElimina
  3. Jo me la vaig menjar jo solet... :(
    Però em va ajudar a curar-me la grip!

    ResponElimina